Opiniestuk: Kiezen voor een sportief Eeklo (Dirk Van de Velde, schepen van sport)

Dé garantie om Eeklo sportief te laten bloeien is om in 2018 te kiezen voor CD&V Eeklo. Zowel burgemeester Koen Loete als ikzelf maken al 23 jaren van sport voor en in Eeklo een belangrijk beleidsdoel. Er werd mij door één van de jongeren van onze partij gevraagd een opiniestuk te schrijven over het Eekloose sportaanbod; wat is er de afgelopen jaren veranderd, wat zijn de mogelijke valkuilen in de toekomst en waarom voor een nieuwe generatie JONG CD&V'ers kiezen dé sportiefste keuze van 2018 moet zijn.

Even recapituleren; Wat werd er sportief gerealiseerd in Eeklo?

1. Een nieuw en aangenaam voetbalstadion(voordien was er niet eens een parking en de ‘tribune?’ was bouwvallig). Belangrijk om weten; alles is aan een zeer betaalbare prijs gerealiseerd. Zo kostte de tribune 'maar' 0.5 miljoen euro
  2. Het sporthome:een idee van Antoine De Boever. Deze is nu dé referentie voor jeugdtoerisme uit heel Vlaanderen. CD&V Eeklo wil het sporthome een nieuwe toekomst geven aan de Blokhutten. Het schepencollege met CD&V op kop volgt deze visie enthousiast. In 2018 moet dit idee verder uit- en afgewerkt worden
  3. Het Inline-hockeyterreinmet onder andere een evenementenhal , danszaal en de enigste turnzaal van het Meetjesland. Door deze bijbouw zijn daar ruim 1000 kinderen wekelijks aan het trainen!
  4. Een eerlijk en goed subsidiesysteem voor alle sportclubs. Telkens gestemd in en gesteund door de Eeklose sportraad.
  5. Mee bouwen aan de toekomst van Excelsior Balgerhoekewat zekerheid geeft over het terrein en het meebouwen aan de kleedkamers.
  6. Tal van grote en kleine sportmanifestaties krijgen stedelijke steun. Want sport brengt mensen samen en zet onze stad in beweging.
  7. De bouw van een nieuw zwembad en de renovatie van de sporthal. Dit is dé kers op de taart van het Eeklose sportbeleid.

Komt sportief Eeklo, waar iedereen toch fier op is, in moeilijk politiek vaarwater?

Ik antwoord mezelf door te zeggen JA, als de huidige oppositie het na 2018 voor het zeggen zal hebben. Tijdens de stedelijke budgetbesprekingen fulmineerde Mark Windey (SMS): ‘sport in Eeklo dat kost teveel’ en hij eist als kopman van zijn partij zéér zware besparingen. Het is niet de eerste keer dat onze Marc op de schenen schopt. Zo wilde hij niet horen van een samenwerking tussen de stad en Farys ( dat in tal van steden mee de uitbating van de sportaccommodatie verzorgt).

Hij wil ook niet dat het zwembad diep genoeg is om zo onze fantastische MZV Waterpolo in topklasse te laten kunnen spelen. Het water is voor hem jammer genoeg letterlijk veel te diep.... En over besparen? Hij meent het, want als schepen van sport (tot 1988) heeft hij bespaard. Met twee zeer trieste resultaten: hij liet een kapot zwembad en een bouwvallig voetbalcomplex achter.. Het zwembad ( toen nog maar amper 20 jaar jong) diende reeds in 1989 door de volgende schepen van sport maandenlang gesloten te worden voor dringende herstellingen.

Ik hoop voor Eeklo en al onze sportieve Eeklonaren dat we niet opnieuw vervallen in hetzelfde euvel, namelijk dat er door uitstel en afstel kapotte sportgebouwen staan te verkommeren!

Ook de Eeklose N-VA (bij monde van lijsttrekker Hilde Lampaert) vindt toch wel verrassend dat vrije tijd moet bezuinigen omdat er volgens haar te weinig geld over is voor de Eeklose wegen. Nochtans klopt dit niet, want Eeklo besteedt juist veel aan wegenaanleg en -onderhoud! Ook groen en milieu zijn in ons beleid topprioriteit! Gelukkig (en toch een beetje contradictorisch) heeft en geeft N-VA minister Muyters wel de nodige financiële steun. Onze Eeklose sportdossiers kregen 1 miljoen euro steun! Deze steun bewijst dat wat de Eeklose oppositie afschiet, toch enorm wordt gewaardeerd in Vlaanderen. Het is niet alleen in de sportsector dat Eeklo geld heeft binnengehaald. Zo kreeg de stad 2,5 miljoen euro voor de heraanleg van de oude klinieksite.

CD&V en JONG CD&V staan garant voor een sportief beleid in de stad.

Ik ben blij dat JONG CD&V mee garant staat voor een sportieve uitbouw van Eeklo. Onze jongeren vinden vrije tijdsbesteding ( sport, cultuur en kinderopvang) immens erg belangrijk. Zij gaan ook mee in het debat. Zo toonden zij aan dat de 10 miljoen euro voor het zwembadcomplex meer is dan ‘teveel geld voor één bad’. Zij beseffen dat daarin ook de vernieuwing van de sporthal én een moderne kinderopvang inzit. JONG CD&V Eeklo toonde aan dat het nieuwe ‘Sportpark’ in de Pussemierstraat onmisbaar is voor de scholen en de duizenden Eeklose gezinnen. En zij ijveren in 2018 mee voor een buitenterrein voor hockey en rugby!

Voor de lieve mensen die nog niet overtuigd zijn en vinden dat de 10 miljoen voor het nieuwe Sportpark te veel is. Ik heb zelf de vergelijking gemaakt met wat Sint-Laureins betaalt voor de aanleg van voetbalterreinen. Wel, dat is per inwoner exact hetzelfde als wat wij in Eeklo uitgeven... Natuurlijk is het juist dat een zwembad niet goedkoop is, maar daarop zeg ik twee dingen;

1. Een zelfrespecterende stad kan niet zonder een degelijk zwembad
  2. Dit nieuwe zwembad ligt straks op de juiste plaats waardoor het zeer efficiënt kan uitgebaat worden.

En voor wie vindt dat Eeklo teveel aan sport betaalt raad ik aan eens in het omliggende gemeenten te gaan neuzen: Alle gemeenten zetten hun beste beentje voor, waardoor sportievelingen zich steeds beter kunnen uitleven.

Besluit

Wie in 2018 gaat stemmen mag niet twijfelen: stem voor zij die een fair en sportief beleid voeren. Met sportieve politici die correct omgaan met het belastinggeld en oog hebben voor vernieuwing in de hele stad ( waaronder ook het nieuwe ziekenhuis; het mooie Wilgenpark; de veilige tunnel in Balgerhoeke; de fietspaden; onze bosaanplant, de moderne rustoorden, duurzame wijken, etc...).

Stem dus sportief!

Stem CD&V en niet voor hen die stokken in de wielen willen steken!

Dr. Dirk Van de Velde Schepen voor sport in Eeklo

Dirk Van de Velde Eekloos schepen van sport, stedenbouw, milieu en ICT