De stad Eeklo wil gaan voor een transparant financieel beleid en zet op www.eeklo.jegemeentetelt.be al haar financieel cijfermateriaal online. Eeklo werkt mee aan het pilootproject waarin de gewone burger alles op de voet kan volgen.

Op ‘je gemeente telt’ vind je alle data van het budget terug sinds 2014. “Je kan er eenvoudig doorheen het budget klikken en bekijken hoeveel de Eeklo inzet op welke posten”, zegt burgemeester Koen Loete (CD&V+). “Budgetten worden concreet gemaakt door ze te verduidelijken met concrete prijzen. Wist je bijvoorbeeld dat een verlichtingspaal ongeveer 2.000 euro kost?Je kan de uitgaven ook vergelijken met die van andere gemeenten. Naast de uitgaven en inkomsten staat er een percentage, en hoeveel dat betekent per inwoner. De gemaakte beleidskeuzes zijn dus direct zichtbaar. Een stad die open communiceert over ontvangsten en uitgaven, geeft ruimte voor inspraak door de burger, democratiseert het besluitvormingsproces, en verhoogt de gedragenheid van beslissingen.” (JSA)  (bron HLN.be)