Voor de tweede maal op rij staan er amper punten op de agenda van de gemeenteraad. Deze maand 9 punten, vorige maand zelfs maar 6. Op de gemeenteraad van februari had de oppositie méér punten op de agenda geplaatst dan de zogenaamde  meerderheid!

Voor de OCMW-raad is de situatie nog erger! Alsof er in Eeklo niet voldoende sociale thema’s en dossiers te bespreken zijn!

Schandelijk vinden CD&V en N-VA. Waar staat Eeklo met hun post-corona plannen? Hoe gaan ze onze horeca en lokale economie ondersteunen? Hoe zit het met de armoede en eenzaamheid in onze stad? Hoe pakken we de enorme nevenschade die Corona heeft veroorzaakt op lokaal niveau aan? Wordt daar niet aan gewerkt of wordt er gewoon niet meer gesproken met gemeenteraadsleden en Eeklonaars?

Uit protest dienen CD&V en N-VA deze maand geen vragen en agendpunten in en zal de gemeenteraad op enkele minuten beklonken zijn, een unicum in de Eeklose politieke geschiedenis.

Filip Smet, fractieleider CD&V: “Het stadsbestuur met SMS - Open VLD - Groen en semi-onafhankelijken slaagt er niet in om concrete voorstellen te doen en beslissingen te nemen. In plaats van een sterk beleid is er sprake van een niet-beleid. Het is dankzij onze mensen dat er vooruitgang komt in vele dossiers. Denken we maar aan corona-maatregelen, vraag naar concrete acties vanuit de stad om onze lokale economie en onze verenigingen te steunen, blijvende druk om vooruit te gaan in de renovatie van het cultureel centrum of in de uitbouw van het sportpark, bijvoorbeeld met de minigolf en het skateterrein.”

Hilde Lampaert, fractieleider N-VA: “ Ik kan niet anders dan streng zijn: het is bedroevend gesteld met deze meerderheid. Werken ze nog wel, vraag ik me af? Uit het aantal dossiers dat op de laatste gemeenteraden is gekomen zou ik afleiden van niet. Wat prutsdossiers en reglementen, wat bekrachtingingen en dat is het. Waar blijven de belangrijke dossiers, waar is het actieplan om onze lokale economie weer op te krikken, waar is de burgemeester om zijn Eeklonaars door deze laatste maar zware maanden te loodsen? Neen, dit is geen gemeenteraad waardig! Deze ploeg laat de “nieuwe wind” door de hekkens waaien, ze verdoen belangrijke tijd!”