GEVECHT IN DE BASKETZAAL  / GEMEENTERAAD

Fractieleiders Filip Smet (CD&V) en Hilde Lampaert (N-VA), en met hen alle hun fractieleden, zijn woedend en verontwaardigd over het verloop van de gemeenteraden van 21 en 22 september 2020.

Het blij weerzien van alle gemeenteraadsleden in de basketzaal van het Eeklose Sportpark, is al snel uitgedraaid op een onfaire match met schorsingen en, bij wijze van spreken, dreigingen met gele en rode kaarten.

Hilde Lampaert (N-VA): “ongelofelijk hoe dit stadsbestuur met het hoogste orgaan van de stad omgaat. Het is alsof Burgemeester en Schepenen afgesproken hebben om nog zo weinig mogelijk “en publique” te zeggen. Op onze vragen wordt niet of afwijkend geantwoord, ze kennen hun dossiers niet meer, en wij worden voortdurend onder tijdsdruk geplaatst. Het ploeglied van deze coalitie is duidelijk  ‘Opzij, opzij, opzij, maak plaats, maak plaats, maak plaats, we hebben ongelofelijke haast (Herman Van Veen). Laat ze aub ook ophouden met de woorden transparantie en communicatie te (mis)gebruiken! Wij zijn trouwens niet de enigen die daarover klagen: bewoners van straten en wijken, handelaars en horeca zeggen allemaal hetzelfde “dit bestuur overlegt niet vooraf maar stelt de mensen voor voldongen feiten! Als er iemand een rode kaart verdient, is het toch wel deze bestuursploeg!”

Filip Smet (CD&V):” Na 1 jaar van werken vertegenwoordigt het stadsbestuur ondertussen minder dan de helft van de kiezers van Eeklo. Je zou dus juist kunnen verwachten dat men zich zeer bescheiden opstelt en zoekt naar samenwerking over de partijgrenzen heen om zo goede beslissingen voor de stad en de Eeklonaars te kunnen nemen. Inzetten op participatie en samenwerking was ook de belofte bij de start van deze nieuwe bestuursploeg van SMS, Groen en Open VLD om op in te zetten en zo een politiek team te creëren waarin passen naar elkaar mogelijk zijn.

Maar niets is minder waar…

De leden van het College stellen zich zeer arrogant op, men denkt dat men rode kaarten mag uitdelen door niet meer te antwoorden op vragen van raadsleden en men gooit petities waar 431 mensen hun handtekening onder zetten niet in een goal maar in de vuilbak. Daarbovenop krijgen raadsleden nog verwijten naar het hoofd geslingerd als ze vragen stellen over een dossier. De leden van het College hebben er bovendien een handje van weg om alles in de pers en op facebook te zetten maar als dan toelichting gevraagd wordt op de gemeenteraad lukt dat plots niet meer.

Het is dan ook ongehoord hoe dit stadsbestuur zich opstelt in de gemeenteraad en dit moet teruggefloten worden. Bij mijn weten leven we nog altijd in een democratie en niet in een dictatuur. Het corona-virus mag dan wel van oorsprong uit China komen dat wil nog niet zeggen dat de gemeenteraadsvoorzitter en de burgemeester daarom de Chinese politieke cultuur moeten overnemen.“

De beide fracties hebben ondertussen ook officieel klacht ingediend bij de Gouverneur van Oost-Vlaanderen.