Eeklonaars moeten naar Sijsele voor hun vaccinatie spuitje

We zijn niet te spreken over de beslissing van het stadsbestuur om de locatie van het vaccinatiecentrum voor het Meetjesland af te staan aan Sijsele, waardoor de Eeklonaar twee maal twintig kilometer moet afleggen voor het zo langverwachte spuitje.

CD&V: “Geen vaccinatiecentrum in Eeklo: geen (zorg)hoofdstad van het Meetjesland meer”

Burgemeester Luc Vandevelde geeft de koppositie van Eeklo als centrumstad van het Meetjesland op. Nadat hij dit reeds schrapte uit de ondertitel van het stadslogo, heeft hij dit nu terug gedaan met het schrappen van Eeklo als zorgstad van het Meetjesland, nochtans zo in het decreet en in de praktijk erkend. Het is wraakroepend, dat een verpleger die zo verbonden is met de zorgsector, deze koppositie in eigen stad een doodsteek geeft.

Het is schrijnend om te zien dat de burgemeester geen overleg pleegt over zulke belangrijke beslissingen. Reeds in april vorig jaar vroegen we vanuit de oppositie om regelmatig overleg te plegen in een taskforce coronamaatregelen en dit over alle partijgrenzen heen. Ondertussen moeten we vaststellen dat de burgemeester zelfs niet eens meer met zijn schepencollege overlegt om beslissingen te nemen.

Bovendien komt Eeklo ook niet tegemoet aan de verwachting dat het een trekkersrol speelt voor de regio, waaronder voor de buurgemeenten Kaprijke en Sint-Laureins. De inwoners in de twee gemeenten worden eveneens gedwongen om een keuze te moeten maken voor verder gelegen vaccinatiecentra terwijl Eeklo voor hen veel beter bereikbaar zou zijn geweest.

In Aalter en Lievegem kunnen de eigen inwoners op wandelafstand wel achter hun eerste en tweede prik gaan. Door de keuze voor Sijsele vrezen we dat heel wat inwoners zullen afhaken om hun vaccinatie te halen juist omdat ze zich ver moeten verplaatsen. 20 minuten met de auto of een half uur met de bus, met risico op overvolle bussen.

Het Sportpark van Eeklo heeft voldoende capaciteit en een ruime parking. De 16.000 Eeklonaars boven de 18 jaar kunnen in een kleine week een eerste keer gevaccineerd worden als men dezelfde standaard van Aalter hanteert: 2 keer 6 lijnen met 3 à 4.000 prikken per dag. Drie weken nadien kan men om de tweede prik komen. Dus de werking van de Sportcampus en de verenigingen komt niet in het gedrang.

Met onze vorige burgemeester Koen Loete zou er nooit sprake geweest zijn van het nu besliste scenario. Het toont de zwakte van de huidige bestuursploeg en de huidige burgemeester. Afgaande op de reacties van sommige schepenen was duidelijk niet iedereen van de meerderheid het eens met deze beslissing. Integendeel, Open-VLD, Groen en SMS rollen nu, begrijpelijk, al vechtend over straat, en deze beslissing wordt uitsluitend op rekening van de burgemeester geschreven.

Dit is niet gewoon een gemiste kans, dit is een blamage van het stadsbestuur.